Wykonanie fotografii produktu, który ma być efektywnie sprzedany wcale nie jest prostym zadaniem. Temat ten zainteresował mnie, kiedy przeglądałam popularne gazetki reklamowe. Prezentowane towary zachwycają eksponowaniem szczegółów i magią kolorów. W jaki sposób osiąga się taki efekt i… wcale nie chodzi tutaj o próbę oszukania potencjalnego klienta.
Fotografia produktów i jej cechy
Na pierwszy rzut oka fotografia produktów wydaje się być niezwykle ostra. Taki efekt uzyskuje się za pomocą odpowiedniego światła. Czy możemy czuć się oszukania? Oczywiście, że nie! Zadaniem tego typu zdjęcia jest ukazanie konkretnego wyglądu produktu. W tym celu usuwa się przykładowo cień, który mógłby odwracać uwagę od konkretu. Zdjęcia reklamowe mają to do siebie, że wykorzystują odpowiednie tło. Nie zawsze wykonywane są na białej ścianie. Jakość fotografii produktowej objawia się między innymi w kreatywnym ukazaniu produktu. Jak osiągnąć taki efekt? Profesjonalny fotograf musi dostrzec w produkcie „myśl przewodnią””. Może to być linia, kształt lub barwa. Zdjęcia najczęściej prezentowane są w katalogach, na ulotkach lub grafikach.
Fotografia produktu zawsze będzie środkiem wyrazu. Dobre zdjęcia zachęcają do zakupu, a ich atrakcyjność wpływa na zwiększenie popytu.
Tak, jak wspomniałam powyżej tłem nie zawsze musi być biel. Warto jednak wiedzieć, że tło nie może być agresywne. Bardzo często drugi plan jest „zamazywany”, by podkreślić piękno samego produktu.
Profesjonalne sztuczki
Profesjonaliści wykonujący fotografie produktów mają swoje sposoby na efektywną prezentację. Często wykorzystywany jest tak zwany stół bezcieniowy, wielokrotna ekspozycja lub fotografowanie produktu podczas obrotu. Efekty uzyskiwane są za pomocą dobrych aparatów cyfrowych z odpowiednim doborem parametrów fotograficznych, oświetlenia (lampy błyskowe, światło ciągłe, światło jarzeniowe). Dużą rolę odgrywa kadrowanie oraz obróbki.